Drygt en månad har gått sedan sist, och lite har allt hänt med hullet! Hullet över bröstkorgen känns bra; revbenen och bröstbenet känns utan ansträngning. Lite bukighet återstår i form av slappa magmuskler, men det hoppas jag att vinterns galopparbete i ska hjälpa till att råda bot på. Rumpan börjar se riktigt fin ut. Halsen återstår dock, även om valkarna framför sadeln har blivit betydligt mindre till storleken och färre till antalet, och syns inte förrän Kastor höjer huvudet.
 
Bilderna är tagna igår, den 25/10. Den sista veckan har Kastor fått ta det lugnt och tömkörts i skritt, efter att jag åkte i backen med buller och bång i lördags och höften har bråkat sedan dess. Från och med måndag räknar jag med att köra på som vanligt igen!
 
 
 
 
 
 
 
bantning, övervikt, fjordhäst, lättfödd,
Jag befinner mig, som jag tidigare nämt här, på praktik i det vackra Helsingland sedan åtta veckor tillbaka. Här har jag fått bita i ett stort projekt, nämligen en totalrenovering av en svensk åksele. Tanken var från början att byta remmarna, men när de närmade sig färdigt skick såg resten så risigt ut att det slutade med att det också renoverades. Denna sele innehåller flera saker som jag inte fått chansen att göra tidigare, såsom däckelputor, spikade och tagelstoppade lokträn samt enkel svanskappa. Det har varit ett hemskt roligt projekt! Dessutom är det den första kompletta sele jag gjort, vilket gör det hela ännu lite roligare. Spikade lokträn har varit något jag väldigt gärna velat lära mig - jag tycker att det ser så prydligt ut. Eftersom jag nu gjort det, har jag beslutat att göra traditionella finnbossor till finselen jag började på förra terminen. Det är ju trots allt finnlokor på den, och jag vill försöka hinna med att lära mig så många tekniker som möjligt. Nu är jag peppad på att få den selen klar! :-) Åter till ämnet. Selen var och är svart med mässingsbeslag, med 31" lokträn, och måtten är tagna från de gamla delarna så att den förblivit likadan som innan - fast med fräscht läder etc. Allt läder var sprucket och/eller väldigt uttorkat och kändes som (väldigt kraftigt) papper. Beslag och andra metalldelar, samt förstås däckelbågen och lokträna, är desamma som satt på selen från början. Ett par beslag var trasiga eller fattades, och dessa ersattes med matchande beslag från andra äldre selar. All mässing har förstås putsats upp ordentligt.
 
 
 
 
 
 
 
Eftersom jag inte hade möjlighet att få till riktigt bra bilder på hela selen på en bock eller liknande, fick Kastor agera fotomodell för bilderna. Lokremmarna är inte dragna ordentligt eftersom selen inte har och inte kommer att användas på honom, han hjälper bara till att "hålla upp" den så att ni kan få se hur selen ser ut.
 
 
 
 
 
åksele, sele, körsele, svart, mässing, 31", loksele, häst, körning, renovering,
Jag gillar bling, men är lite kräsen med hur det ska se ut och vill allra helst ha infattade stenar snarare än limmade. Limmat är generellt billigare, men när det kommer in fukt bakom strassen blir limmet så småningom gult vilket lyser igenom och ser, i mina ögon, lite ofräscht ut. Samtidigt morrar min plånbok ilsket av blotta tanken på att betala flera tusen kronor för ett enda pannband, vilket är ungefär vad ett riktigt fint med äkta Swarovski-kristaller går loss på. Så snubblade jag över Paarden Bijoux - ett företag i Holland/Nederländerna som flertalet personer i Sverige köpt pannband från. Jag klickade hem ett för att testa, och för någon vecka sedan landade detta i brevlådan.
Pannbandet är svängt, med vit strass och pärlor. Dekoren är väldigt fint gjord, och är fastsydd. Lädret lämnar en del att önska, men känns helt ok. Det som är sämre är arbetet på pannbandets baksida: det glipar mellan öglan och lädret som sitter bakom strassen. Nåväl, för ca 300:- inkl frakt kan man inte förvänta sig att allt ska vara tipp-topp. Framifrån ser det fint ut!
 
 
 
 
bling-bling, strass, pärlor, Paarden bijoux, pannband, svart, läder,